Άτλας του Άθωνος - Atlas of Athos - Атлас Афона
Η Μοναστική Πολιτεία του Αγίου Όρους ζει, συντηρείται, ανανεώνεται και ακτινοβολεί κυρίως λόγω της πρωταρχικής θρησκευτικής φυσιογνωμίας της, της οποίας ο Μοναχισμός αποτελεί την εντονότερη έκφραση. Παραλλήλως όμως, κατά την υπερχιλιετή διαδρομή της, έχει πλουτισθεί κατά μία διαφορετική διάσταση, τόσον από το κάλλος του ανέγγιχτο και πολύμορφου φυσικού τοπίου που την αγκαλιάζει και την φιλοξενεί, όσο και από τους πνευματικούς και καλλιτεχνικούς θησαυρούς των βιβλιοθηκών της, της αρχιτεκτονικής των κτιρίων της, της ζωγραφικής, της μικροτεχνίας και των κειμηλίων της, θησαυρούς που της έχει δωρίσει δια μέσου των αιώνων η θέρμη των πιστών, ταπεινών και διάσημων.
Η καλλιτεχνική αυτή η φυσιογνωμία της Μοναστικής Πολιτείας προσφέρει μιάν ανεπανάληπτη πανδαισία στην οπτική μας αντίληψη, συνοδεύοντας τα πνευματικά μηνύματα του Όρους με το μήνυμα της αισθητικής πληρότητας. Το τελευταίο, με τον τρόπο του, οδηγεί σε μία πνευματική μέθεξη, φαινομενικός διάφορη, τελικώς ίσως ισοδύναμη, αν όχι ισάξια, με την θρησκευτική ανάταση. Αυτό το καλλιτεχνικό παρόν προκαλεί το αισθητικό ενδιαφέρον, ικανοποιεί και ενθουσιάζει τον κάθε επισκέπτη, από τον αμύητο και αφελή προσκυνητή έως τον πολυμαθή φιλότεχνο. Ιδιαιτέρως όμως έχει διεγείρει, κατά τους τελευταίους δύο και πλέον αιώνες, την δημιουργική διάθεση σε ερασιτέχνες και επαγγελματίες καλλιτέχνες των λεγόμενων οπτικών τεχνών, ζωγράφους, χαράκτες, φωτογράφους, ώστε με ενθουσιασμό να αποδυθούν στην απαθανατίση και την καλλιτεχνική παρουσίαση των διαφόρων θεμάτων, κυρίως τοπιογραφίας, αρχιτεκτονικής, ζωγραφικής και μικροτεχνίας.
Η παρουσίαση στον έξω κόσμο της πολυποίκιλης φυσιογνωμίας του Αγίου Όρους αποτελεί τομέα κατ’ εξοχήν της Ιστορίας του πολιτισμού και της Ιστορίας της τέχνης. Η παρουσίαση του πλουσιότατου και χυμώδους αυτού «πολύ-θέματος» στηρίχθηκε από παλαιά τόσο στην προφορική και γραπτή αφήγηση και ανάλυση -ας υπομνησθεί ως ελάχιστο παράδειγμα η ύπαρξη των συναξαρίων και των προσκυνηταρίων- όσο, με τον καιρό, και στην απεικονιστική παράσταση, τρόπους δηλαδή δοσμένους με όλες τις εκάστοτε προσφερόμενες τεχνικές. [...]
(Από τον πρόλογο της έκδοσης)
Το συλλεκτικό corpus που ξεκίνησε πριν από
σαράντα επτά ολόκληρα χρόνια και την περιπέτεια μιας έκδοσης που διήρκεσε μια
δεκαετία αποτελεί η έκδοση αυτή από τον ακαδημαϊκό και αρχιτέκτονα Παύλο
Μυλωνά. Η έκδοση «Άτλας του Άθωνος» εκδόθηκε με τη
φροντίδα του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου και του γερμανικού οίκου
«Wasmuth».
Σχέδια, φωτογραφίες (από τις χιλιάδες που
τράβηξε ο Παύλος Μυλωνάς) και τέλος τα αρχιτεκτονικά σχέδια -«μίγμα τέχνης και
επιστήμης», καμωμένα από σπουδαστές του Πολυτεχνείου, της Αρχαιολογικής Σχολής
Θεσσαλονίκης και της Σχολής Kαλών Τεχνών- είναι τα περιεχόμενο του καθενός από
τους τρεις τόμους.
Τεύχος Α’, Άτλας των είκοσι Κυριάρχων
Μονών.
Τοπογραφία και Ιστορική Αρχιτεκτονική (Επεξηγηματικό
κείμενο στον Άτλαντα).
Τεύχος Β’, Άτλας των είκοσι Κυριάρχων
Μονών.
Φωτογραφική τεκμηρίωση του τοπίου και των
Μονών.
Η έκδοση περιλαμβάνει το κείμενο στα ελληνικά, αγγλικά και ρωσσικά.
Σελίδες: 540
Διαστάσεις: 22 x 30 εκ.